Læringsmål

Etter å ha lest denne håndboken vil du som lærer:


  • forstå fordelene ved dataspillbasert læring

  • være klar over at dataspill kan brukes som læringsressurs på en god måte

  • kjenne til dataspill som kan brukes som læringsressurs i klasserommet og hvilke fordeler de kan forventes å ha i henhold til læring

  • forstå forskjellene mellom dataspillsjangre og hvilke fordeler de har i henhold til læring

  • forstå hva som kreves for bruke dataspill i undervisningen på en god måte

  • kunne vurdere om et dataspill er egnet til bruk i undervisningen

  • forstå aldersgrenser og standarder for dataspill

  • vite hvordan klasserommet skal tilpasses en dataspilløkt

  • vite hvordan man kan oppfordre til og opprettholde trygge og sikre spillvaner

  • kunne gjennomføre en oppsummeringsøkt etter spillingen

  • vite hvordan kunnskapsoverføringen kan optimaliseres slik at elevene kan bruke informasjonen som de lærer i løpet av spillingen senere

  • forstå hvordan spill kan brukes som utgangspunkt for å diskutere vanskelige temaer

I Kunnskapsløftet er dataspill nevnt som læringsfaktor innen en rekke fag. Gå til GREP –levende læreplaner – tast inn dataspill som søkeord, og finn veien til dataspillets plass i læreplanen.





Linker og ressurser