Velge riktige spill
Du er i kapitlet:

Tekniske krav for dataspill

Spill som kjøpes i butikk stiller ofte høye krav til maskinvare, men Internett-baserte spill basert på Flash eller Java har som oftest ikke andre krav enn at man installerer tilleggsprogrammer (som ofte følger med datamaskinen som standard). Internettbaserte spill kan spilles i en nettleser. De har vanligvis et intuitivt grensesnitt og krever mindre prosessorkraft for å kjøre. Slike spill er vanligvis minispill med utfordringer som kan løses raskt. De bruker også relativt enkle teknikker for styring, og passer dermed for folk med liten eller ingen erfaring med dataspill.

Før du velger dataspill som skal brukes i undervisningen, bør du sjekke maskinvaren til datamaskinene som skal brukes, og finne svarene på følgende spørsmål:

• Hva slags operativsystem krever spillet?
• Hvor mye RAM anbefales for at spillet skal kunne fungere slik det skal?
• Hvor mye ledig plass må det være på harddisken for å installere spillet?
• Må spillet spilles over et nettverk eller via Internett?
• Hva slags styremekanisme må brukes for å styre spillet (joystick, tastatur eller mus)?

Når du har svar på disse spørsmålene, kan du vurdere om dataspillet du vil bruke kan kjøres på datamaskinene på skolen. Hvis du ikke tar hensyn til disse kravene på et tidlig tidspunkt, kan det føre til en frustrerende opplevelse for elevene (f. eks. et spill som ikke virker, eller stopper opp etter en stund). Måten elevene bruker spillet på bør tilpasses elevenes alder og ferdigheter. Det kan for eksempel være bedre å velge et svaralternativ med musepekeren enn å skrive det inn via tastaturet. Bruk av tastatur setter høyere krav til rettskriving.

Hjemmemaskinene til elevene bør også tas i betraktning. Hvis elevene har mulighet til å spille spillet hjemme i fritiden, kan de bli mer kjent med grensesnittet og forbedre ferdighetene sine. Hvis du vil tilrettelegge for dette, må du sørge for at dataspillet kan kjøres på datamaskinene som elevene har hjemme.




Linker og ressurser